Inspectoratul Teritorial de Munca Alba

Articole și noutăți

Comunicat de presă 08.07.2025

COMUNICAT DE PRESĂ SĂPTĂMÂNAL

PRIVIND ACTIVITATEA DE CONTROL ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ ȘI AL SECURITĂȚII ȘI SĂNĂTĂȚII ÎN MUNCĂ, ÎN PERIOADA 30.06.2025- 04.07.2025

 

Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2025, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.

La data prezentei,  la nivelul ITM Alba se află în derulare  Campania națională de informare   și conștientizare a prevederilor Legii 367/2022   privind dialogul social , desfășurată în perioada 01.01.2025- 31.12.2025.

Începând cu data de 01.04.2025 a intrat în vigoare HG.nr.295/27.03.2025 privind registrul general de evidentă al salariaților. Informațiile referitoare la modul de accesare/utilizare a REGES-ONLINE se regăsesc postate pe pagina de internet  a Inspecției Muncii https://reges.inspectiamuncii.ro, respectiv pe pagina de internet a ITM Alba https://www.itmalba.ro.

Activitatea  inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate și subdeclarate.

          Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 30.06.2025-04.07.2025, în  activitatea de control, sunt redate mai jos.

 

În domeniul relaţiilor de muncă:

 

Total unităţi controlate: 31

     Număr de salariați ai angajatorilor controlați:1245

     Din care - femei : 896

     Număr deficienţe constatate:68

     Nr.sanctiuni aplicate angajatorilor:10

  • 8 amenzi- 72.500 lei (din care 2 amenzi de 40000 lei pentru muncă nedeclarată, 2 persoane fără forme legale de angajare)
  • 2 avertismente

         Principalele deficienţe constatate în controale :

 

  • nu se evidențiază corect timpul lucrat;
  • primirea la muncă a persoanelor fără întocmirea in formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
  • nu au fost aduse la îndeplinire măsurile obligatorii dispuse în controalele anterioare;
  • nu au fost eliberate la încetarea activității, adeverințele de vechime;
  • contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
  • nu au fost achitate salariile, la data stabilită în contractele individuale de muncă;
  • neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
  • neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
  • nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
  • dosarele personale sunt incomplete;
  • nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
  • nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;

       În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:

Nr. total unităţi controlate: 14

Număr deficienţe constatate:  20

Număr de măsuri dispuse  : 20

Angajatori sancționați:6

          Nr. sancţiuni aplicate:6

          - 1 amenda- 4000 lei                                                     

           - 5 avertismente

           Nr.evenimente in curs de cercetare:2

Principalele deficienţe stabilite în controale :

 

  • Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
  • Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
  • Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
  • Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
  • Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
  • Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
  • Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.

 

         Cu stimă,

         INSPECTOR ȘEF,

         Calman Gabor Zsolt 

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord